
·
żywosłowie. wydawnictwo
żywosłowie. wydawnictwo
Å»ywosÅ‚owie to termin zaproponowany przez Juliusza OsterwÄ™ (1885-1947), aktora i spoÅ‚ecznika, wspóÅ‚zaÅ‚ożyciela przedwojennego Teatru Reduta, na okreÅ›lenie sÅ‚owa, które jest nie tylko „znakiem myÅ›li, posÅ‚aÅ„cem idei czy nawet wyrazem uczuć”, ale dziaÅ‚a bezpoÅ›rednio, jest skuteczne i urzeczywistnione.
Dariusz Kosiński, Żywosłowie
​
​
„Å»ywosÅ‚owie. wydawnictwo” powstaÅ‚o z inicjatywy Dariusza KosiÅ„skiego i Katarzyny Woźniak-Shukur, jako rozwiniÄ™cie i poszerzenie dziaÅ‚alnoÅ›ci pracowni przekÅ‚adu „żywosÅ‚owie”, zaÅ‚ożonej dwanaÅ›cie lat temu przez KatarzynÄ™ Woźniak-Shukur. To inicjatywa, której zasadniczym celem jest wprowadzenie na rynek różnego rodzaju książek, które przyczyniÄ… siÄ™ do poszerzenia wiedzy o teatrze i innych sztukach przedstawieniowych, pogłębienia Å›wiadomoÅ›ci ich spoÅ‚ecznej roli oraz ożywienia dyskusji nad performatywnymi aspektami kultury, życia spoÅ‚ecznego i indywidualnego. WychodzÄ…c od specyficznie rodzimego sposobu rozumienia i praktykowania tego, co zwykÅ‚o nazywać siÄ™ „teatrem”, chcemy uczynić szeroko rozumiane przedstawienia przedmiotem refleksji humanistycznej podejmujÄ…cej najważniejsze wyzwania wspóÅ‚czesnoÅ›ci.
​
Å»ywosÅ‚owie to nazwa ukuta przez Juliusza OsterwÄ™ (1885–1947), polskiego aktora, reżysera, dziaÅ‚acza teatralnego i spoÅ‚ecznego, wspóÅ‚twórcÄ™ i wspóÅ‚kierownika pierwszego polskiego laboratorium teatralnego, Reduty. W ten sposób okreÅ›laÅ‚ sztukÄ™, która po oczekiwanej przez niego Wielkiej Przemianie miaÅ‚a zastÄ…pić teatr. MówiÄ…c najproÅ›ciej, Å»ywosÅ‚owie to sztuka żywego, czyli dziaÅ‚ajÄ…cego sÅ‚owa, sÅ‚owa skutecznego, bo wyrastajÄ…cego z głębokiego przeżycia. Idea ta wprost nawiÄ…zywaÅ‚a do polskiej tradycji romantycznej, przede wszystkim do Mickiewiczowskiej poezji czynnej, zakorzenionej zarówno w tradycji ludowej, jak i specyficznie reinterpretowanej tradycji chrzeÅ›cijaÅ„skiej. Å»ywosÅ‚owie łączy sztukÄ™ przedstawieniowÄ…, wieszczÄ… poezjÄ™, „pieśń gminnÄ…” i liturgiÄ™ w daleki od ortodoksji splot, który można widzieć jako jednÄ… z najważniejszych tradycji kultury polskiej.
​
Na linii tej tradycji znajdujÄ… siÄ™ poszukiwania i dokonania artystów, którzy sÄ… dla nas, twórców wydawnictwa „żywosÅ‚owie” szczególnie ważni: Adama Mickiewicza, Juliusza SÅ‚owackiego, StanisÅ‚awa WyspiaÅ„skiego, Juliusza Osterwy i MieczysÅ‚awa Limanowskiego, Jerzego Grotowskiego. WyznaczajÄ… one tradycjÄ™, którÄ… Dariusz KosiÅ„ski nazwaÅ‚ kiedyÅ› „polskim teatrem przemiany”, uznajÄ…c, że to ona przede wszystkim decyduje o specyfice polskiej kultury teatralnej, a może i polskiej kultury w ogóle. Niezależnie jak dziÅ› te tezy oceniać, wydaje nam siÄ™, że potrzebny jest powrót do tej tradycji, jej przemyÅ›lenie, także krytyczne. To wÅ‚aÅ›nie uznajemy za cel wiodÄ…cej linii wydawniczej wyznaczanej już przez pierwsze tytuÅ‚y. Chcemy publikować książki, które na różne sposoby bÄ™dÄ… przedstawiać, analizować i interpretować dokonania twórców idÄ…cych „przez teatr – poza teatr”, tropić rodzimÄ… tradycjÄ™ żywosÅ‚owia w jej rozlicznych przejawach, modyfikacjach, przejÄ™ciach, kontekstach i analogiach. BÄ™dziemy siÄ™ przy tym starali ukazać jej wielonurtowość, wydobyć z zapomnienia nieoczywiste odnogi, podziemne rzeki i meandry. Chcemy na różne sposoby przemyÅ›leć przedstawieniowÄ… i dramatycznÄ… część polskiej kultury. Wydawać książki, które bÄ™dÄ… inspirować do przewalczania myÅ›lÄ… zarówno jej przeszÅ‚oÅ›ci, jak i teraźniejszoÅ›ci.
​
Skoro żywosÅ‚owie to sÅ‚owo skuteczne, to w obszar naszych zainteresowaÅ„ włączamy także przedstawienia pozaartystyczne – kulturowe, spoÅ‚eczne i polityczne. Wkraczamy w ten sposób w ważnÄ… dla nas dziedzinÄ™ performatyki, którÄ… chcemy rozwijać przede wszystkim w aspekcie badaÅ„ nad przedstawieniami, niekoniecznie przy tym bÄ™dÄ…cych badaniami teatralnymi. BÄ™dziemy poszukiwać prac i publikować prace, które na różne sposoby bÄ™dÄ… mierzyć siÄ™ z ogromem performansów, przedstawieÅ„ i widowisk wspóÅ‚tworzÄ…cych i warunkujÄ…cych nasze życie indywidualne i zbiorowe. JeÅ›li spoÅ‚eczeÅ„stwo wspóÅ‚czesne jest poddane wÅ‚adzy performansu i Widowiska Wcielonego, to „żywosÅ‚owie. wydawnictwo” chce być przestrzeniÄ… i narzÄ™dziem jego krytyki.
​
BÄ™dziemy wiÄ™c publikować książki indywidualne i zbiorowe dotyczÄ…ce sztuk przedstawieniowych i przedstawieniowych aspektów życia spoÅ‚ecznego, w pierwszej kolejnoÅ›ci, ale nie wyłącznie – polskiego. Zajmować siÄ™ bÄ™dziemy zarówno przeszÅ‚oÅ›ciÄ…, jak i wspóÅ‚czesnoÅ›ciÄ…, zachowujÄ…c nieodmiennie perspektywÄ™ dzisiejszych pytaÅ„, wyzwaÅ„, potrzeb i wÄ…tpliwoÅ›ci.
​
Choć dominujÄ…cy nurt naszych publikacji okreÅ›lić bÄ™dzie można mianem naukowego, to najważniejszym kryterium jest dla nas jakość myÅ›lenia, a nie czystość zmiennego paradygmatu „naukowoÅ›ci”. DbajÄ…c o jak najwyższy poziom naszych publikacji i zachowujÄ…c wszelkie czysto formalne wymogi dotyczÄ…ce wydawnictw naukowych, chcemy rzucić wyzwanie korporacyjnym kryteriom akademickoÅ›ci zamykanej w obszarze Å›ciÅ›le definiowanych dyscyplin.
​
„Å»ywosÅ‚owie. wydawnictwo” nie jest przedsiÄ™biorstwem, ale przedsiÄ™wziÄ™ciem. ZostaÅ‚o stworzone przez ludzi, którzy nie majÄ… na celu ani zysku, ani kariery; nie narzekajÄ… też na brak zajÄ™cia. Jest próbÄ… otwarcia przestrzeni przecinajÄ…cej podziaÅ‚y wyznaczane przez dyscypliny, ideologie i projekty polityczne. Zaproszeniem do wÅ‚asnego pokoju polskiej kultury przedstawieniowej.
​
Ponad sto lat temu w bocznej sali gmachu wzniesionego jako Teatr Narodowy Juliusz Osterwa i MieczysÅ‚aw Limanowski otworzyli swojÄ… RedutÄ™. Na uroczystoÅ›ci jej inauguracji Osterwa cytowaÅ‚ powtarzane wielokrotnie sÅ‚owa Norwida z Promethidiona o „kaplicy, choćby jaki pokój ten, wielkoÅ›ci takiej, gdzieby siÄ™ polski duch raz wytÅ‚umaczyÅ‚, usymboliczniÅ‚ rozkwitÅ‚emi znaki”. Nie oÅ›mielamy siÄ™ powtarzać tych sÅ‚ów. Ale sÅ‚yszymy ich echo.
„Å»ywosÅ‚owie. wydawnictwo” rozpoczyna swojÄ… dziaÅ‚alność od publikacji książki Krzysztofa Rutkowskiego Bóg Adama, która ukaże siÄ™ 4 kwietnia 2021 roku w rocznicÄ™ fundamentalnego dla polskiego żywosÅ‚owia wydarzenia, jakim byÅ‚o wygÅ‚oszenie przez Adama Mickiewicza w Collège de France w roku 1843 wykÅ‚adu XVI kursu trzeciego Literatur sÅ‚owiaÅ„skich, czyli sÅ‚ynnej „lekcji teatralnej”. Zgodnie z logikÄ… przypadku, który – jak powtarza Krzysztof Rutkowski – jest najwyższÄ… formÄ… koniecznoÅ›ci, 4 kwietnia to w roku 2021 Niedziela Wielkanocna. PowstrzymujÄ…c siÄ™ przed dalszymi interpretacjami, chcemy jednak skonstatować ten prosty fakt, że wÅ‚aÅ›nie tego dnia rozpoczynamy naszÄ… dziaÅ‚alność.